Miladi takvimle 8 Haziran günü Peygamber
Efendimiz vefat edince Medine Ensar’ı, Peygamber Efendimizin yerine bir Emir
seçmek için Ben-i Saide Gölgeliği denilen mevkide toplanırlar.
Bunu duyan Hz. Ömer ve Hz. Ebu Bekir’de
oraya giderek toplantıya iştirak ederler.
Ensar, Hazrec kabilesinin reisi Sad b.
Ubâde’yi emirliğe seçmek için toplanmıştı ancak Hz. Ömer’in üstün müzakere
yeteneği sonucunda, topluluk, Sad b. Ubâde hariç ittifakla Hz. Ebubekir’i
seçmişti.
Buraya kadar ve bu miktarda bilgi herkesçe
malumdur.
Toplantı devam ederken, Sahabe‘den
biri ayağa kalkıp şu önerilerde bulunsaydı dünya tarihi acaba nasıl evirilirdi?
“Ey Mümin Kardeşlerim,
Peygamberimiz (SAV) vefat etti,
Allah Rahmet eylesin. Anlaşıldığı kadarıyla yerine kimseyi tavsiye etmemiş ve
yeni bir Emir’i nasıl seçeceğimizi de belirtmemiş.
Bu da gösteriyor ki Resulullah
(SAV) başta Ensar ve Muhacirler olmak üzere ümmetin aklına ve ferasetine
güvenmiş. Biz de onu mahcup etmemek için sükûnetle ve aklederek karar verelim.
Öncelikle, Emir seçmeden önce,
ümmeti temsilen Emir seçecek olan bu HEYET’e katılmaya hakkı olan ve şu anda
burada olmayan tüm şahısları tespit edelim, bilgilendirelim ve davet edelim.
Seçime geçmeden önce de bu Heyet’in görev, yetki ve sorumluluklarını
belirleyelim.
Önerilerim,
1- Bu heyet, önümüzdeki üç yıl
için aşağıda görev, yetki ve sorumlulukları belirlenmiş bir “Emir”
seçsin.
2- Seçerken çoğunluğun oyu
yeterli olsun ve oybirliği şart olmasın. Bir Emir ömrü boyunca en çok üç defa
seçilebilsin. Süresi dolan Emir tekrar seçilmeyebilir ve bu Heyet onun yerine
başka birini Emir olarak seçebilsin. Emir vefat ederse vefat eden Emir’in
yerine aynı esaslarla yeni bir Emir seçebilsin.
3- Emir kendisine üç yardımcı
(vezir) seçsin. Biri ordunun işleri için, biri vergi, zekât ve ganimetler için
ve üçüncüsü de yardım ve ganimetlerin paylaştırılması için
4- Emir, atayacağı her bir
yardımcıyı bu Heyet’in onayına sunsun. Heyetin onaylamadığı bir atama mümkün
olmasın.
5- Keza, Emir, atayacağı Ordu
Komutanları ve Eyalet Valilerini de bu Heyet’in onayına sunmak zorunda olsun.
6- Emir’e, Vezirlerine, Ordu
Kumandanlarına ve Valilere ne kadar maaş verileceğini de bu Heyet belirlesin.
7- Emir, tek başına Cihat kararı
vermesin. Her defasında Heyet’ten onay alsın.
8- Emir vergileri artırmak için
Heyet’ten onay alsın.
9- Emir Cihat’a gidenlerin hak
ve maaşlarını Heyet’e onaylatsın.
10- Kadı yetiştirmek ve atamak
Heyet’in görev ve yetkisindedir. Emir buna karışamaz. Ehli Suffa üyelerinden,
dört yıllığına, Kadı Yetiştirme ve Atama Komisyonu kurulsun. Başkanları
Heyet’in tabii üyesi olsun. Komisyon üyelerinin maaşlarını da Heyet belirlesin.
11- Her ayın son Cuma
günü Emir Heyet’e meydana gelen gelişmeler hakkında bilgi versin ve sorulan
soruları cevaplandırsın.
12- Heyet her Hacc döneminde,
dünya Müslümanlarını dinlesin ve Emir’e tavsiye raporu hazırlasın”
İslamın ilkelerini teyit ve ikrar eden bu
on iki madde elbette çoğaltılabilir ve daha ayrıntılı hale getirilebilir.
Görüldüğü gibi sınırlı da olsa, yasamanın merkeze alındığı, yürütmenin
denetlendiği ve yargının bağımsız ve özerk olabileceği bir “güçler ayrılığı
mekanizma”sı İslam’a aykırı değil hatta İslamın talebidir.
Diğer çıkarımlar,
Hz.Peygamber (SAV) halef olarak hiçbir
Sahabe’yi işaret etmeyerek; Halef olarak Ümmet’i belirlediğini göstermiştir.
Ümmetin, aklederek doğru tercihler yapabileceğine inanmış ve bunu ima etmiştir.
“Seçilecek Emir” ümmet tarafından
bir Şura’da, yani Heyet’te müzakereyle seçilmelidir.
Üçüncüsü, Emir sınırlı bir süre için
seçilmeli ve tekrar seçilmesi yönetimdeki başarısına bağlıdır.
Dördüncüsü, Emir’in belli başlı bütün üst
düzey yöneticileri ve maaşları Ümmet’in vekili olan Heyet tarafından
onaylanmakta ve keyfilik ortadan kalkmaktadır.
Beşincisi bütçe Heyet’in denetimine
tabidir.
Elbette bu öneriler gündeme gelmedi ve
müzakere edilmedi. Sonuçta katılımcı bir yönetim tarzı da oluşmadı.
Sorunlarımızın kök sebebini bulmak için
çok mu geri gittik bilmiyorum fakat konuyu sürdürecek ve bugüne kadar
getireceğiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yazarak, düşüncelerinizi benimle paylaşabilirsiniz.